Tuesday, August 5, 2008

The Changing Nature of International Business Environment

ျမန္မာ့ စြန္႔ဦးတီထြင္သူမ်ား ဘေလာဂ့္မွာေရးဖို႔အတြက္ အင္ဗိုက္လုပ္ထားတဲ့ လင့္ေလးကို ေတြ႔ေနတာေတာ့ ၾကာၿပီရွင့္... ဒါေပမယ့္ ခုတစ္ေလာ ေခါင္းမေဖာ္ႏိုင္ေအာင္ အလုပ္မ်ားေနတာေၾကာင့္ ၀င္မၾကည့္ျဖစ္ဘူး။ စစခ်င္းေတာ့ နည္းနည္းေတာင္ စိတ္တိုမိေသးတယ္။ ယားလို႔ေတာင္ မကုတ္အားပါဘူးဆိုမွ လာျပန္ၿပီလားေပါ့ေလ။ ေနာက္၀င္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ အား ပါးပါး. ကၽြန္မ ေတာ္ေတာ္ေလးကို အႀကိဳက္ေတြ႔သြားၿပီး အဖိတ္ခံရတာကိုေတာင္ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ဂုဏ္ယူမိသြားတယ္။ ၿပီးေတာ့ နည္းနည္းေလးလည္း စိုးရိမ္မိသြားတယ္။ ဒီဘေလာဂ့္က ကိုယ့္ရဲ႕ Personal Blog လို ေရးခ်င္တာေရးလို႔ ရတဲ့ဘေလာဂ့္မွ မဟုတ္တာ။ ငါျဖစ္မွ ျဖစ္ပါ့မလားလို႔လည္း ေတြးပူမိသြားတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဘေလာဂ့္ရဲ႕အမည္ေၾကာင့္လည္း ေရးခ်င္တာေရးလို႔ ရပါ့မလားလို႔ ေတြးမိေသးတယ္။ စြန္႔ဦးတီထြင္သူမ်ား ဘေလာဂ့္ဆိုေတာ့ Entrepreneur အေၾကာင္းေတြခ်ည္းပဲ ဆက္တိုက္ေရးရမလား။ ဒါမွမဟုတ္ Other Business and Management အေၾကာင္းေတြကိုေကာ ေရးလို႔ရလားေပါ့။ ေနာက္ဆံုးမွာ သေဘာေပါက္လိုက္တာက စြန္႔ဦးတီထြင္သူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ဖို႔အတြက္ Local and International Business Knowledge ေတြလည္း ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကၽြန္မကေတာ့ ဒီေနရာေလးမွာ အခ်ိန္ရရင္ ရသလို Business, Management, Marketing, Strategy စေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ဆရာမ်ားရဲ႕ သင္ၾကားခ်က္ေတြ၊ ကိုယ္နားလည္သေဘာေပါက္မႈေတြ ေပါင္းစပ္ၿပီး ေရးသားတင္ျပခ်င္ပါတယ္။ စစခ်င္းေတာ့ International Business Environment ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာမႈ အေၾကာင္းေလးကို တင္ျပပါရေစ။

ခုေနာက္ပိုင္းမွာ စီးပြားေရးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ျပည္တြင္းမွာသာမကပဲ ျပည္ပကိုပါ ထိုးေဖာက္ေနရာယူလာၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီလိုစီးပြားေရးခ်ဲ႕ထြင္မႈေတြဟာ ဘယ္အခ်ိန္ကတည္းက စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့ပါသလဲ။ ဘာေၾကာင့္ေကာ ကုိယ့္ေနရာမွာကိုယ္ ျငိမ္ျငိမ္ေရာင္းမေနခ်င္ပဲ စြန္႔စားမႈေတြမ်ားတဲ့ ႏိုင္ငံတကာထိ လူစြာက်ယ္လုပ္ခ်င္ရပါသလဲ။ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြ နားလည္ၾကတာက ျပည္တြင္းမွာပဲေနရင္ ျပည္တြင္းက အက်ိဳးေက်းဇူးေတြပဲရမယ္၊ ႏိုင္ငံတကာထိ ထိုးေဖာက္ရင္ေတာ့ မျမင္ႏုိင္တဲ့ အခြင့္အလမ္းေတြ၊ အက်ိဳးေက်းဇူးေတြ အမ်ားႀကီးရလာမယ္လို႔ ယံုၾကည္ၾကတဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ႏိုင္ငံတကာ ပတ္၀န္းက်င္ဟာ အေျပာင္းအလဲေတြ အရမ္းျမန္ပါတယ္။ Dynamic ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံတစ္ခုတည္းကပဲ ႏိုင္ငံငံတကာကို ထိုးေဖာက္ရင္ အခက္အခဲေတြ ရွိႏိုင္တာမို႔ Local အလိုက္၊ Region အလိုက္ အုပ္စုေလးေတြ ဖြဲ႔ၾကတယ္.. ဥပမာ.. EU, ASEAN, ANCOM အစရွိတာေတြျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ ေနာက္တစ္ခ်က္က Trade Barriers ေတြကို စတင္ဖယ္ရွားလာတာေၾကာင့္လည္း ပါပါတယ္။ ေနာက္ အေရးပါတဲ့ အခ်က္ကေတာ့ ကုမမၸဏီေတြဟာ Multinational and Transactional သာမက အခုဆိုရင္ Global အထိေတာင္ တက္လွမ္းလာၾကလို႔ပဲ ျဖစ္တယ္။ အိုေက.. ဒီလိုမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေပၚေနဖို႔ အဓိက တြန္းအားေပးေနတဲ့ Factors ေတြလည္း ရွိပါတယ္ရွင္။

(၁) The Continued Liberalization of International Trade

ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ အစိုးရေတြဟာ ကုန္သြယ္မႈလြတ္လပ္ခြင့္ေတြကို ေပးေဆာင္လာၾကပါတယ္။ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ၿပီးအခ်ိန္ေလာက္ကစၿပီး GATT ေနာက္ပိုင္းမွာ World Trade Organizations ေတြရဲ႕ေအာက္မွာ ကုန္သြယ္မႈအတားအဆီးေတြဟာ ေလ်ာ့နည္းသထက္ ေလ်ာ့နည္းလာရပါတယ္။ အေကာက္ခြန္ေတြလည္း တျဖည္းျဖည္းေလွ်ာ့ခ်လာၾကပါတယ္။

(၂) Cosmopolitan Customers

လူေတြရဲ႔ လိုခ်င္စိတ္ေတြကလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္းလဲလာၾကတယ္။ ျပည္တြင္းျဖစ္ ပစၥည္းေတြနဲ႔တင္ တင္းတိမ္မေနခ်င္ၾကေတာ့ဘူး။ ဒီေန႔ေခတ္ကလူေတြဟာ အရင္ကထက္စာရင္ ခရီးေတြပိုသြားၾကတယ္။ ေရာက္တဲ့ေနရာ ေရာက္တဲ့ေဒသမွာ ကိုယ္မေတြ႔ဖူးေသးတဲ့၊ ကိုယ္မွာ ရွိတာထက္ ပုိဆန္းသစ္တဲ့ ပစၥည္းမ်ိဳးေလးေတြေတြ႔ရင္ ပိုင္ဆိုင္လိုစိတ္ေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကိုယ့္ျပည္တြင္းက ထုတ္တဲ့ ပစၥည္းမဟုတ္ရင္ေတာင္ ႏိုင္ငံျခားက တစ္ကူးတစ္က မွာ၀ယ္ၾကတယ္။ ေရွးေခတ္လူႀကီးေတြကေတာ့ ရွိတာေလးနဲ႔ တင္းတိမ္ၾကတတ္ေပမယ့္ ကၽြန္မတို႔ေခတ္လူငယ္ေတြကေတာ့ တစ္မ်ိဳးၿပီး တစ္မ်ိဳးမရိုးႏိုင္ေအာင္ Cosmopolitan ေတြျဖစ္လာၾကေတာ့တာပါပဲ။ အဲေတာ့ ႏိုင္ငံအသီးသီးက လိုအပ္ခ်က္အသီးသီးကို ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ဖို႔ စီးပြားေရးေတြ ခ်ဲ႕ထြင္လာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

(၃) Improved Communication

ႏိုင္ငံတကာ ဆက္သြယ္မႈကြန္ယက္ေတြကလည္း ႀကီးထြားလာတယ္။ တစ္ေနရာတည္းကထိုင္ၿပီး ကမၻာပတ္ႏိုင္တယ္။ အင္တာနက္၊ ၿဂိဳလ္တုစေလာင္းေတြရဲ႕ အကူအညီေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာကို လည္ပတ္ခြင့္ရလာႏိုင္တယ္။ ဒီလိုျမန္ဆန္တိုးတက္လာတဲ့ ဆက္သြယ္မႈေတြကေန တစ္ဆင့္ ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္ေတြ၊ ႏိုင္ငံတကာ စီးပြားေရး Trend ေတြကို သိရွိလာႏိုင္ပါတယ္။

(၄) Strategic Networking and The International Supply Chain

Strategic Networking ဆိုတာက ႏိုင္ငံအသီးသီးက ကုမၸဏီေတြအခ်င္းခ်င္း စာခ်ဳပ္ေတြ ခ်ဳပ္ဆိုၾကတာပါ။ ဆိုၾကပါစို႕.. ျမန္မာႏိုင္ငံက ပိုးထည္ေတြကို ျပင္သစ္ကိုသြင္းခ်င္တယ္ဆိုရင္ ကိုယ္ခ်ည္းပဲ တစ္ေကာင္တည္း သူမ်ားေစ်းကြက္ကို၀င္တုိးဖို႔ ေတာ္ေတာ္မလြယ္တဲ့ ကိစၥပါ။ ျပင္သစ္ရဲ႕ Local Company တစ္ခုကို License, Franchise ေပးၿပီး သေဘာတူစာခ်ဳပ္နဲ႔ ကိုယ့္ပစၥည္းေတြကို ထိုးေဖာက္ရင္ ပိုမိုလြယ္ကူႏိုင္ပါတယ္။ International Supply Chain ကလည္း ႀကီးထြားလာတယ္။ ကုိယ္လိုအပ္တဲ့ Raw Materials, Technologies ေတြကို ကမၻာအႏွံ႔မွာ ၀ယ္ယူရလာႏိုင္တယ္။ ေရြးစရာလည္း ပိုမ်ားလာႏိုင္တယ္။ အရင္တုန္းကဆိုရင္ UK ရဲ႕နာမည္ႀကီး Brand တစ္ခုျဖစ္တဲ့ Mark & Spencer Company ဟာ ယူေကကထြက္တဲ့ ကုန္ၾကမ္းေတြကိုပဲ အသံုးျပဳၿပီး ကုန္ေခ်ာေတြ ထုတ္တယ္ရွင့္။ တစ္ျခားႏိုင္ငံက မ၀ယ္ဘူးေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈေတြ အရမ္းႀကီးထြားလာတယ္.. ပစၥည္းေတြ လိုသေလာက္ ၀ယ္မရတာမ်ိဳးေတြ ဘာေတြျဖစ္ေတာ့ ျပည္တြင္းျဖစ္ကိုခ်ည္းပဲ အားမကိုးႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းကြက္ကို ၀င္ေရာက္ေမႊေနွာက္လိုက္ရတာမ်ိဳးေတြ ရွိပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ဒီလိုမ်ိဳး Strategic Network ေတြႀကီးထြားလာေတာ့ Cosmopolitan Customers ေတြရဲ႔ Needs and Wants ေတြကို ျဖည့္ဆည္းေပးဖို႔ အလားအလာေကာင္းေတြ ရလာႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ.. ကားေရာင္းတယ္ဆိုပါစို႔ရွင္.. UK မွာေရာင္းတဲ့ ကားတစ္စီးမွာ အင္ဂ်င္ကေတာ့ စပိန္ကလာတာ၊ Transmission ကေတာ့ ဂ်ပန္ျဖစ္ ပစၥည္း၊ Gearbox ဆိုရင္ ကိုးရီးယားက၊ Trim ကေတာ့ ဘရာေဇလ္းက အဲ တပ္ဆင္တာက်ျပန္ေတာ့ ဂ်ာမနီမွာ စသည့္ျဖင့္ International Supply ကိုယူၿပီး အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။

(၅) Growth of Global Companies - Multinational and Transactional

စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြဟာ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ျဖည့္ဆည္းဖို႔ ကမၻာအႏွံ႔ ျဖန္႔က်က္လာၾကတယ္။ ၁၉၈၀ နဲ႔ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္မ်ားမွာဆိုရင္ Multinational Company ေတြမ်ားျပားလာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ Multinational ဆိုတာက ကိုယ့္ေဒသမွာထုတ္တဲ့ ပစၥည္းေတြကို ႏိုင္ငံအလိုက္ Base ထိုင္ၿပီး ပစၥည္းေတြ ေရာင္းခ်တာကို ဆိုလိုတာပါ။ ဥပမာ.. Sony ဆိုရင္ ဂ်ပန္မွာ Head Quarter ရွိေပမယ့္.. ျမန္မာျပည္မွာလည္း ရံုးရွိတယ္၊ စင္ကာပူမွာလည္း ရံုးရွိတယ္၊ တစ္ျခားႏိုင္ငံေတြမွာလည္း ရံုးခြဲေတြ ရွိတယ္။ Global Companies ေတြက ျဖန္႔က်က္လိုက္တဲ့ ပစၥည္းေတြဟာ ေနာက္ပိုင္းမွာ Global Brand ေတြအျဖစ္ ႀကီးထြားလာၾကပါေတာ့တယ္။

(၆) Global Brands

ကိုကကိုလာ၊ Rolex, Mercedes, IBM, Canon အစရွိတဲ့ ပစၥည္းေတြက Global Brand ေတြပါ။ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ လူေတြရဲ႕ ေနထိုင္မႈပံုစံေတြနဲ႔ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို လိုက္ၿပီး ပစၥည္းေတြဟာလည္း ေျပာင္းလဲလာရပါတယ္။ အတားအဆီး အဟန္႔အတားကင္းတဲ့ ကုန္သြယ္ေရးကလည္း ဒီလို Brand ေတြကို ေပၚေပါက္လာေစဖို႔ တြန္းအားတစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္

အေပၚမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အခ်က္ေတြကေတာ့ International Business ကိုျဖစ္ေပၚေစဖို႔ အဓိက တြန္းအားေပးေနတဲ့ အခ်က္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ Dynamic Environment လို႔ေခၚတဲ့ ေျပင္းလဲမႈ ျမန္ဆန္လြန္းတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္လို လိုက္မီဖို႔ အသစ္ေတြ တစ္မ်ိဳးၿပီးတစ္မ်ိဳး ဖန္တီးလာရတယ္။ စီးပြားေရး ထြန္းကားလာတာနဲ႔အမွ် Competition ကလည္း အရမ္းကို Intensive ျဖစ္လာတယ္။ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈေတြ မ်ားျပားလာေတာ့ Opportunities and Threats ေတြကလည္း မ်ားျပားလာတယ္။ ဒီေတာ့ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြဖို႔ စီးပြားေရးဟာလည္း ေျပာင္းလဲလာရေၾကာင္းကို ကၽြန္မရဲ႕ ပထမဆံုး နိဒါန္းပိုစ့္အေနနဲ႔ ေရးသားအပ္ပါတယ္ရွင္။

7 comments:

  1. အရမ္းေကာင္းတာပါပဲခင္ဗ်ာ။ ေတာ္ေတာ္ေလး ဗဟုသုတေတြ ရေစပါတယ္။

    ReplyDelete
  2. Pinkgold- ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ အစိုးရေတြဟာ ကုန္သြယ္မႈလြတ္လပ္ခြင့္ေတြကို ေပးေဆာင္လာၾကပါတယ္။ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ၿပီးအခ်ိန္ေလာက္ကစၿပီး GATT ေနာက္ပိုင္းမွာ World Trade Organizations ေတြရဲ႕ေအာက္မွာ ကုန္သြယ္မႈအတားအဆီးေတြဟာ ေလ်ာ့နည္းသထက္ ေလ်ာ့နည္းလာရပါတယ္။ အေကာက္ခြန္ေတြလည္း တျဖည္းျဖည္းေလွ်ာ့ခ်လာၾကပါတယ္။
    Negative view- အတားအဆီးေတြေလ်ာ့နည္းလာတာမွန္ေပမယ့္ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကို ေရွးရႈတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံေတြရွိပါတယ္ ကုန္သြယ္မႈ တဘက္ေစာင္းနင္းျပသနာဟာ WTO မွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး နဲ႕ ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံေတြမက ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံ အခ်င္းခ်င္းမွာေတာင္ ညွိႏိႈင္းလို႔မရေသးတဲ့ျပသနာေတြပါ အေမရိကန္ ဂ်ပန္ ေမာ္ေတာ္ကားကုန္သြယ္မႈ ႏွင့္ လက္ရွိ WTO အစည္းအေ၀းမွာျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး နဲ႕ ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံျပသနာေတြၾကည့္ပါ။

    Pinkgold- လူေတြရဲ႔ လိုခ်င္စိတ္ေတြကလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္းလဲလာၾကတယ္။ ျပည္တြင္းျဖစ္ ပစၥည္းေတြနဲ႔တင္ တင္းတိမ္မေနခ်င္ၾကေတာ့ဘူး။ ဒီေန႔ေခတ္ကလူေတြဟာ အရင္ကထက္စာရင္ ခရီးေတြပိုသြားၾကတယ္။ ေရာက္တဲ့ေနရာ ေရာက္တဲ့ေဒသမွာ ကိုယ္မေတြ႔ဖူးေသးတဲ့၊ ကိုယ္မွာ ရွိတာထက္ ပုိဆန္းသစ္တဲ့ ပစၥည္းမ်ိဳးေလးေတြေတြ႔ရင္ ပိုင္ဆိုင္လိုစိတ္ေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္
    Negative view-ဒီလိုဆန္းေအာင္လုပ္တဲ့ေနရာမွာ မသာမႈေတြရွိလာပါတယ္ အတုလုပ္တယ္ ေစ်းေပါေအာင္ ဆင္တူရိုးမွားလုပ္တယ္ ဆန္းျပားေအာင္လုပ္တယ္
    အတုလုပ္တယ္ ေစ်းေပါေအာင္ ဆင္တူရိုးမွားလုပ္တဲ့ေနရာမွာ မိမိကုမဏီကထုတ္လိုက္တဲ့ ပစ္စည္းေတြဟာ ေရရွည္အသုံးခံေအာင္ မလုပ္ဘူး ေရတိုဘဲလုပ္မယ္ ပစ္စည္းပ်က္ရင္လႊတ္ပစ္လို႕လြယ္ေအာင္ ေစ်းေပါေအာင္လုပ္မယ္ ေနာက္ထပ္ေမာ္ဒယ္ အသစ္တစ္ခုထပ္ထုတ္မယ္ ေရရွည္အသုံးမခံေတာ့ဘူး ေရရွည္အသုံးမခံေတာ့ လြတ္ပစ္ရေရာ တရုတ္စက္ တရက္စုတ္ဆိုတာေတြျဖစ္လာတယ္။ ကမၻာမွာ အမိႈက္႐ႈပ္လာတာပဲအဖတ္တင္တယ္။ ကမၻာမွာ waste pollution နဲ႕ resources over exploitation ျဖစ္လာတာ Cosmopolitan Customers ေတြေၾကာင့္ဘဲ

    Pinkgold-ႏိုင္ငံတကာ ဆက္သြယ္မႈကြန္ယက္ေတြကလည္း ႀကီးထြားလာတယ္။ တစ္ေနရာတည္းကထိုင္ၿပီး ကမၻာပတ္ႏိုင္တယ္။ အင္တာနက္၊ ၿဂိဳလ္တုစေလာင္းေတြရဲ႕ အကူအညီေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာကို လည္ပတ္ခြင့္ရလာႏိုင္တယ္။ ဒီလိုျမန္ဆန္တိုးတက္လာတဲ့ ဆက္သြယ္မႈေတြကေန တစ္ဆင့္ ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္ေတြ၊ ႏိုင္ငံတကာ စီးပြားေရး Trend ေတြကို သိရွိလာႏိုင္ပါတယ္။
    Negative view-ဒီအခ်က္မွာေတာ့ ေကာင္းတဲ့ဘက္ကအားသာတာမ်ားပါတယ္ pinkgold ေျပာတဲ့အထဲ မပါေသးတဲ့ internet banking စနစ္ ဟာ အရင္းမ်ားတဲ့ ေကာ္ပိုေရးရွင္းေတြရဲ႕ လြမ္းမိုးမႈဟာ ပိုျမန္ဆန္လာသလို အရင္းဆုပ္ခြာမႈမွာလည္း ပိုျမန္တယ္ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ မွာျဖစ္ခဲ့သလို ေပါ့ ေငြေၾကးရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ အလုံးအရင္းနဲ႕၀င္လာတယ္ စီးပြားပ်က္ေတာ့မယ္ဆိုေရာ အလုံးအရင္းဆုပ္ခြာသြားတာ ေဒသခံႏိုင္ငံေတြဘဲ အထိနာက်န္ခဲ့တယ္။ အခြန္တမ္းေရွာင္ရာမွာလည္းပိုမို ျမန္ဆန္လာတယ္။

    Pinkgold- Strategic Network ေတြႀကီးထြားလာေတာ့ Cosmopolitan Customers ေတြရဲ႔ Needs and Wants ေတြကို ျဖည့္ဆည္းေပးဖို႔ အလားအလာေကာင္းေတြ ရလာႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ.. ကားေရာင္းတယ္ဆိုပါစို႔ရွင္.. UK မွာေရာင္းတဲ့ ကားတစ္စီးမွာ အင္ဂ်င္ကေတာ့ စပိန္ကလာတာ၊ Transmission ကေတာ့ ဂ်ပန္ျဖစ္ ပစၥည္း၊ Gearbox ဆိုရင္ ကိုးရီးယားက၊ Trim ကေတာ့ ဘရာေဇလ္းက အဲ တပ္ဆင္တာက်ျပန္ေတာ့ ဂ်ာမနီမွာ စသည့္ျဖင့္ International Supply ကိုယူၿပီး အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။
    Negative view-ဒါကို ေကာ္ပိုရိတ္ေတြအဓိကစဥ္းစားတာ တန္ဖိုးနည္းလုပ္သားပါ ကြ်မ္းက်င္လုပ္သား ေပါတဲ့ႏိုင္ငံျဖစ္ရမယ္ ႏိုင္ငံေရးအရတည္ၿငိမ္ရမယ္ ျဗိတိန္ထက္ စပိန္ဟာ လုပ္အားခးေစ်းေပါပါတယ္ အထူးသင္စရာမလိုတဲ့ အ၀တ္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းဆုိ ဥေရာပမွာ ေရာအေမရိကမွာပါ မရွိသေလာက္ပါဘဲ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား လက္တက္အေမရိက ေတာင္အေမရိက နဲ႕ အာရွကိုေရြ႕သြားတာ ဟာ လုပ္အားခ ကြာျခားလို႕ ေစ်းေပါတဲ့ႏိုင္ငံေတြကို ေျပာင္းသြားတာပါ
    အဲဒီမွာ မူရင္းႏိုင္ငံေတြမွာအလုပ္လက္မဲ့ျပသနာေတြျဖစ္လာပါတယ္။ ဒါေတြအတြက္ အစိုးရက လူမႈေရးေထာက္ပံ့စရိတ္ေတြ ေထာက္ပံ့ရပါတယ္ ။ တျခားတဖက္မွာ သြင္းကုန္ Tax ေတြျမွင့္လာပါတယ္။ local products ေတြေနရာျပန္ယူလာေနပါတယ္။ အဲဒါဟာလက္ရွိ WTO မွာညိွလို႔မရတဲ့ျပသနာဘဲျဖစ္ပါတယ္။
    (၅) Growth of Global Companies - Multinational and Transactional
    စားသုံးသူေတြအတြက္ လြယ္ကူေခ်ာေမြ႕တဲ့ ၀န္ေဆာင္မႈကိုရေစသလို ေဒသခံေတြအတြက္ အလုပ္အကိုင္တိုးပြားေစပါတဲ့ ေကာင္းတဲ့အခ်က္ပါ။

    (၆) Global Brands

    ကိုကကိုလာ၊ Rolex, Mercedes, IBM, Canon အစရွိတဲ့ ပစၥည္းေတြက Global Brand ေတြပါ။ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ လူေတြရဲ႕ ေနထိုင္မႈပံုစံေတြနဲ႔ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို လိုက္ၿပီး ပစၥည္းေတြဟာလည္း ေျပာင္းလဲလာရပါတယ္။ အတားအဆီး အဟန္႔အတားကင္းတဲ့ ကုန္သြယ္ေရးကလည္း ဒီလို Brand ေတြကို ေပၚေပါက္လာေစဖို႔ တြန္းအားတစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္
    Negative view-Brand ကေတာ့ ေတာ္ေတ္ာဂြက်က်ႏိုင္သည္ သုံးႏိုင္တဲ့ဦးေရ ကမၻာလူဦးေရ သန္း ၆၀၀၀ မွာ ၂ ရာခိုင္ႏႈန္းေတာင္ရိွမယ္မထင္ဘူး လက္ရွိ apple ကထုတ္တဲ့ iphone ဘဲ ၾကည့္ပါ brand လည္းျဖစ္ ေစ်းလည္းသက္သာ ဒါေပမယ့္၀န္ေဆာင္မႈစရိတ္က ပစ္စည္းဖိုးထက္မ်ားပါေၾကာင္း ႏွင့္ driven forces ေတြခ်ည္းမၾကည့္ဘဲ negative မ်ားၾကည့္ကာ gap ရွာရင္ pinkgold ေဆာင္းပါး ဖတ္ရၾကိဳးနပ္မည္ထင္ပါသည္။

    ReplyDelete
  3. ၀င္ေရာက္ေရးသားေ၀မွ်မႈအတြက္ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဗ်ာ။ ဘစ္ဇနက္ေလာက အတြက္တေထာင့္တေနရာမွ အက်ိဳးရိွဖို ့ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ဆက္လက္ေရးသား ေပးပါလို႕တိုက္တြန္းႏိႈးေဆာ္ရင္း......ေက်ဇူး..ေက်းဇူး..

    ReplyDelete
  4. စီးပြားေရးကို Professeional level အေနနဲ႔ မေလ့လာခဲ့ဖူးသူတေယာက္အေနနဲ႔ ဒီပို႔စ္ကို ဖတ္ရတာ သိပ္ကို ျခံဳငံုမိပါတယ္။ သိပ္ကို ဗဟုသုတျဖစ္ေစပါတယ္ဆိုတဲ႔ အေပၚက ကိုစြမ္းရဲ့ comment ကိုလည္း ေထာက္ခံပါတယ္။ ေနာက္ထပ္လည္း ေငြေၾကးလဲလည္မႈစနစ္ေတြပါ ပါ၀င္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ယွဥ္တဲ့ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း ဗဟုသုတေတြကို ဆက္လက္ ေ၀ငႏိုင္ပါေစလို႔ ဆႏၵျပဳပါတယ္။

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. စမ္းသပ္ျခင္း

    ReplyDelete