Wednesday, August 27, 2008

Managerial Ethics (3)

Globalization ျဖစ္ထြန္း လာမႈေၾကာင့္ ဆိုရ မလားပဲ။ လူေတြရဲ႕႔ ေတြးေခၚမႈေတြဟာလည္း ေျပာင္းလဲ လာခဲ့ပါၿပီး ၊ သူတို႔ရဲ႔ လက္ခံႏိုူင္မႈ ေတြဟာ လည္း ေျပာင္းလဲလို႔ လာပါၿပီ ၊ ပိုၿပီး အသြင္ မတူတာေတြ ျဖစ္လာပါၿပီ၊ အရင္ တုန္းက တခဏတာ အက်ိဳးကိုုသာ ၾကည့္ေသာ္လညး္ အခု လုူေတြဟာ Future Effect ကိုပါထည့္ စဥ္းစား လာပါၿပီ။ SAVE OUR SOCIETY ဆိုတာ လက္ခံ လာၾကပါၿပီ။ social demand ေတြမ်ားလာတဲ့အခါ တခ်ိဳ႕ organization ေတြက ျပန္ျဖည့္ဆည္း ေပးႏိုင္သလို တခ်ိဳ႕ေတြက လိုက္မလုပ္ ေပးႏိုင္တာေတြ ရွိလာၾကပါတယ္။

ဥပမာ ... ေရခဲေသတၱာ ပဲဆိုၾကပါစို႔ .... ... ... သူဟာ အိုဇုန္းလႊာ ထိခိုက္မႈမွာ အမ်ားၾကီး ပါ၀င္ လုပ္ေဆာင္ ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သုံးစြဲ သူေတြဟာ အသုံးလိုလို႔သာ သုံးၾကတယ္ ဒီထက္ ေကာင္းၿပီး ပတ္၀န္းက်င္မ ထိခိုက္မဲ့ ေရခဲေသတၱာကို ေတာင္းတ လာၾက ပါတယ္။ ဒါကို organization ေတြဟာ လိုက္ေလ်ာဖို႔ ၾကိဳးစား ၾကသလို မသိမသာ ဒီအတိုင္းေလးပဲ ေနသြား ၾကတာရွိပါတယ္ ။ ေလာင္စာဆီသုံး ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ေတြေၾကာင့္ ကမၻာၾကီးကို ပိုမုိ ပူေႏြး လာေစတယ္လို႔ social demand ေတြ တက္တဲ့အခါ Toyota က လွ်ပ္စစ္သုံး ေမာ္ေတာ္ကားကို ထြင္လိုက္ ပါတယ္။ အဲ့ေတာ့ organization ေတြအေနနဲ႔ social demand ေတြနဲ႔ ေတြ႔ၾကဳံ လာတဲ့အခါ ဘယ္လို တုံျပန္ လုပ္ေဆာင္ ၾကသလဲဆိုတာ ေလ့လာ ၾကည့္ျဖစ္ပါတယ္။

(၁) Obstructive response
“ ဘူး တစ္လုံး ေဆာင္ အိုေတာင္ မဆင္းရဲ” ကို လက္ခံ က်င့္သုံး သူေတြပါ။ သူ႔အျပစ္ေၾကာင့္ မဟုတ္ဘူးလို႔ ျငင္းဆန္၊ ေခါင္းေရွာင္ ေနၾက သူေတြပါ။ ဒါကေတာ့ companyရဲ႔ ေရရွည္ ရပ္တည္မႈကို အမ်ားၾကီး ထိခိုက္ ေစပါတယ္။ လတ္တေလာမွာေတာ့ အျပစ္လြတ္ေအာင္ ေခါင္းေရွာင္လို႔ ရေကာင္းရႏိုင္ေပမယ့္ လုပ္ငန္းရဲ႕ goodwill , reputation ကို မ်ားစြာ ထိခိုက္ ႏိုင္ပါတယ္။

(၂) Defensive response
သူကေတာ့ obstructive လို လုံး၀ ျငင္းဆန္တာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး၊ Denfensive managerေတြက ဒီ လုပ္ရပ္ တစ္ခုက သူတို႔ လုပ္ငန္းက လုပ္လိုက္တာ မွန္ေပမယ့္ မေရွာင္ မလြဲသာေသာ အေျခအေန ေတြေၾကာင့္ပါ။ အရာ အေၾကာင္း ေၾကာင္း တစ္ခုေၾကာင့္ ျဖစ္္ေပၚ လာရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မည္သူတစ္ဦး တစ္ေယာက္မွာမွ အျပစ္ မရွိပါ လို႔ ျငင္းဆိုမႈပါ။ ဒီလိုတုံ႕ျပန္မႈမ်ိဳးကို သုံးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ manager ဟာ အက်ိဳးအေၾကာင္း အခ်က္ အလက္ကို ပိုင္ႏိုင္စြာ သိထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

(၃) Accomodative response
ဒီတုံုျပန္မႈမ်ိဳးကေတာ့ တာ၀န္ယူမႈပါ။ ျဖစ္လာတဲ့ ျပသနာအေပၚ တာ၀န္ယူ ေျဖရွင္းေပးမႈပါ။ လုပ္ငန္းဟာ social အေပၚ သူ႔ေၾကာင့္ ethically အရ ထိခိုက္ သြားမယ္ဆိုရင္ သူ႔အေနနဲ႔ social responsibility ရွိတယ္လို႔ ခံယူၿပီး သူ႕လုပ္ရပ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျဖရွင္း လုပ္ေဆာင္ေပးပါတယ္။ လုပ္ငန္း အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ သာမန္ရိုးက် အားျဖင့္ေတာ့ ဒီနည္းလမ္း နဲ႔ပဲ မ်ားေသာ အားျဖင့္ တုံ႕ျပန္ၾကပါတယ္။

(၄) Proactive response
ဒီနည္းလမ္းကေတာ့ ျပသနာ မေပၚခင္ကတည္းက issues တစ္ခုရယ္လို႔ မျဖစ္ခင္ကတည္းက ၾကိဳတင္ ေဆာင္ရြက္ ထားေပးမႈပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာလည္း လတ္တေလာက ေၾကာညာ တစ္ေစာင္မွာ ေတြ႕လိုက္ ရပါတယ္။ ျမန္မာတို႔ရဲ႕႔ ျမန္မာ အစီအစဥ္ေလးပါ ကရုဏာ ျမန္မာတဲ့၊ ျမန္မာဘီယာက volunteer လုပ္ၿပီး ေဆာင္ရြက္တဲ့ အစီအစဥ္ေလးပါ။ Myanmar Beer ဟာ ေၾကာ္ၿငာေတြ ေၾကာ္ျငာၿပီး marketing ျဖန္႕႔တဲ့အခါ ျမန္မာ အမ်ိဳးသမီး ေမာ္ဒယ္မ်ား၊ မသင့္ေလွ်ာ္ေသာ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈမ်ားကို သုံး၍ ေၾကာ္ျငာမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ၿပီး marketing ေကာင္းလာပါတယ္။ သူ႕ေၾကာင့္ social ကို အမ်ားၾကီး ထိခိုက္မႈေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒါကို social က သတိမျပဳမိခင္မွာ social responsibility တာ၀န္ယူမႈအေနျဖင့္ လူမႈေရး လုပ္ငန္းအေနျဖင့္ ေထာက္ပံမႈ အသင္းပုံစံမ်ိဳး ဖြဲ႕စည္း၍ လူမႈေရး ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္တာကို ေလ့လာ မိပါတယ္။ ဒါ စဥ္းစားစရာပါ ... ... သူက proactive ပုံစံမ်ိဳး သြားေနတာလား ဆိုတာပါ။

5 comments:

  1. ၂၁ရစုမွာ ကမၻာႀကီးက ပိုၿပီးပူေႏြးလားတဲ့ Global Warming ျပႆနာက ပိုၿပီးမ်ားျပားလာပါၿပီ။ ကမၻာ့ ႏိုင္ငံတိုင္းက ေအာ္ေနၾကတာဗ်။ G8 ေဆြးေႏြးပြဲမွာ Mr. Bush က ခုအခ်ိန္မွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ Global Warming မွာ တ႐ုတ္နဲ႔ အိႏိၵယက တာ၀န္အ႐ွိဆံုးတဲ့။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အဲဒီႏိုင္ငံႏွစ္ခုမွာ စီးပြားေရးဖြ႔ံၿဖိဳးမႈ အရမ္းျမန္ေနၿပီး စက္႐ံုေတြေၾကာင့္ အမ်ားဆံုးျဖစ္ရတဲ့ ကမၻာ့ပူေႏြးမႈကို တာ၀န္ယူရန္ တာ၀န္အ႐ွိဆံုးပါလို႔ ေ၀ဖန္သြားခဲ့ပါတယ္။ Business တိုင္းက ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကိုသာ ေ႐ွး႐ွဳၾကေတာ့ Ethics လို႔ေအာ္ရင္ ေဘာ္လီေဘာေတြ ပုတ္တာအရမ္းမ်ားလာၿပီဗ်။ ဒါေၾကာင့္ Ethics ရဲ႔ တြင္က်ယ္မႈကို ဆက္လက္ေရးသားပါဦးလို႔ အၾကံေပးပါရေစ။ ေရးၿပီးရင္ေလ--- လာမယ့္ G8 ေဆြးေႏြးပြဲကို ပို႔ၿပီး ေဘာ္လီေဘာ ဆက္ပုတ္ခိုင္းမယ္ဗ်ိဳ႔။


    Comment ေပးပါဆိုလို႔ ေနာက္တစ္ခါ မေတာင္းရဲေအာင္ ေနာက္တစ္ခုထပ္ေပးမယ္ဗ်ိဳ႔။
    ၤၤၤFlower ေရးတဲ့ Proactive response ပိုင္းကို ေဆြးေႏြးပါရေစ။
    ၂၁ရာစုမွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက လက္ခံက်င့္သံုးလာတာက Social Marketing Concept တစ္နည္း Green Marketing Concept ဗ်။ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြဟာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကို စတင္က်င့္သံုးကတည္းက စားသံုးသူေတြရဲ႔ စိတ္ေက်နပ္မႈကို ရယူရင္းနဲ႔ လုပ္ငန္းရဲ႔ အက်ိဳးအျမတ္ကို ႐ွာတယ္။ ၂၁ ရာစုကိုလည္းေရာက္လာေရာ စားသံုးသူေတြရဲ႔ စိတ္ေက်နပ္မႈနဲ႔အတူ မိမိလုပ္ငန္းေၾကာင့္ လူမႈပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္ႏိုင္တာေတြကို ႀကိဳတင္ေတြးဆၿပီး ကာကြယ္မႈေတြကို တတ္ႏိုင္သေလာက္ လုပ္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ Social Marketing Concept ကို Customer Satisfaction with social responsibility လို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လုပ္ငန္းတိုင္းကေတာ့ ဒီConcept ကို မက်င့္သံုးႏိုင္ေသးဘူးဗ်။ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ကေတာ့ မိမိလုပ္ငန္းကို Socity တစ္ခုလံုးက လက္ခံေအာင္ နည္းမ်ိဳးစံု နဲ႔ ႀကိဳးစားတာပဲ။
    ဒီလိုႀကိဳးစားတဲ့ ေနရာမွာ မ Flower ေျပာသလို Ethics နဲ႔ မညီတဲ့ အျပဳအမူေတြ လုပ္မိရင္ ေနာက္ကေန က႐ုဏာ ေဖာင္ေဒး႐ွင္းေတြနဲ႔ လိုက္ၿပီးဖာၾကတာပဲဗ်ိဳ႔။ ေခါင္းစဥ္တပ္ေတာ့ Promotion မူကြဲတစ္ခုေပါ့ဗ်ာ။ ဆိတ္သားေရနဲ႔ ဆင္ေသကို ဖံုးသလိုပဲဗ်။
    ဒါေပမယ့္ သူတို႔က စီးပြားေရး လုပ္တာကိုး ။ အျမတ္ေတာ့ ေကာင္းေကာင္းရခ်င္တာေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ အမွန္အတိုင္း ေျပာရရင္ ျမန္မာျပည္မွာက အဲဒီလို ေဖာင္ေဒး႐ွင္းမ်ိဳးေတြ နာဂစ္ၿပီးကတည္းက ပိုၿပီးေခတ္စားလာတာေလ။ (မလုပ္ဘဲ အလကားရေတာ့ မင္းတို႔လဲ လုပ္ခ်င္တာ လုပ္ေပါ့။) Every Business, Every Organization & Even Everyone, they are are interested in their INTEREST.
    ဒါပါပဲဗ်ာ။ ေနာက္တစ္ခါမွ ဆက္ၿပီးေဆြးေႏြးေောာ့မယ္။
    ၤၤ

    ReplyDelete
  2. ေဆြးေႏြးခ်က္ပါ ဖတ္သြားပါတယ္ :P

    ReplyDelete
  3. ACube ေရ... အေမရိကန္က ေဘာ္လီေဘာပုတ္တာ မဟုတ္ဘူးဟ။ ဘတ္စကက္ေဘာ ထည့္သြားတာ။ ေဘာ္လီေဘာကမွ ေဘးထြက္ရင္ ထြက္သြားဦးမယ္။ သူက ဘတ္စကက္ေဘာလိုပဲ သူမ်ားဂိုးထဲကို ေသခ်ာ ခ်ိန္ထည့္တာ။ :P

    ReplyDelete
  4. ဟုတ္မွာပါ။ ကၽြန္ေတာ္ ယူဆတာ နည္းနည္းလြဲသြားတာ ျဖစ္မွာ။ ျပင္ၾကစို႔ --- ့ျမန္ျမန္ ---

    ReplyDelete
  5. Proactive response ဆိုတဲ့ စကားလံုးေလးကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ၾကည့္မယ္.. လူ႕ေဘာင္မွာ မၾကာခဏ ေတြ႔ေနရတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြေပါ့ဗ်ာ၊ အရက္ဆိုင္ဖြင့္ စီးပြားရွာတဲ့လူက ရပ္ကြက္ထဲမွာ သာေရးနာေရးရိွရင္ ပိုက္ဆံမ်ားမ်ား ထည့္သလိုမ်ိဳး ၊ ေက်းလက္ေတြမွာရိွတယ္ ေျခာက္ေကာင္၀ိုင္းဒိုင္ခံၿပီး ရတဲ့ေငြနဲ႕ ရြာအတြက္ ဇာတ္အဖြဲ႕ငွားေပးတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေပါ့ေနာ္။

    ReplyDelete